تبریک به بچه های بندر لنگه و شیراز

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این جشنواره استان‌های کرمان، بوشهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و فارس با 12 نمایش حضور داشتند.
در پایان هیات داوران متشکل از داود رشیدی، علیرضا کوشک جلالی و محمود استاد محمد ضمن انتخاب برگزیدگان بخش‌های مختلف، نمایش‌های "زیرزمین" به کارگردانی نسترن آزاد از شیراز، "نمایش برای جشنواره 21" به کارگردانی مجتبی رستمی‌فر از اهواز، و "جای پای خالی" به کارگردانی عبدالمحمد سالاری از بندر لنگه را به عنوان کاندیدای حضور در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به مرکز هنرهای نمایشی معرفی کردند.
هر چند که بچه های میناب بد شانسی آوردند،اجراشون ساعت 11 شب آخرین روز و همه خسته وسط اجرا هم برقها رفت و نصف کار زیر نور موبایل تماشا گران به نمایش گذاشته شد ولی جایزه موسیقی و بازیگری مرد رو گرفتند. 

تبریک به بهنام و عبدالمحمد برای جایزه های بازیگری و کارگردانی و دیگر دوستان بندرلنگه ای . 

برای 4گروه هرمزگانی که امسال در جشنواره فجر حضور دارند آرزوی موفقیت میکنم.  

تئاتر خیابانی

امروزه همه می دانیم که تئاتر اولین ابداع بشر بوده است در حقیقت اولین ابداع بشر تئاتر است اما چون صحنه و فضایی برای مراسم بومی شکار یا آیین های قبلیه ایی به شکل سن وجود نداشته پس آن ها هم تئاتر خیابانی کار می کردند. 

در ایران هم که همه میدانیم اصلا تئاتر صحنه ایی نداشتیم. همه چیز انتر بازی بوده تعزیه٬ سیاه بازی٬ معرکه گیری وخلاصه خیابان ـ پیاده روهاـ پارک ها و نهایتا مجالس عروسی و باغ و حیاط خانه های هشت دری اما غافل نشویم که ما هنوز اندر مضرات کمبود دانایی بسر می بریم همچنان که تا همین صد سال پیش اصلا تئاتر صحنه ایی نداشته ایم و همیشه کارمان با فضای باز و آزاد خیابان بوده اما هنوز شیوه های پیچیده و مختلف تئاترهای خیابانی را نمی دانیم. 

القصه نمایشهای خیابانی با شیوه ها وشگردهای مختلف اجرا می شود که نمونه های آن حتی در شکل اجرایی و محتوایی نیز باهم متفاوتند. 

برای نمونه ما در دنیا تقریبا ۱۷(هفده)شیوه اجرایی مرسوم نمایش خیابانی داریم که یکی از آنها تئاتر خیابانیSTREET THEATREاست. 

شیوه های تئاتر خیابانی: 

AGITATION THEATRE 

PROPAGANDA THEATRE 

ENVIRENMEATAL THEATRE 

THEATRE SPACE 

THEATRE OF SOARCES 

THEATRE OF CRUELTY 

 NARRATIVE THEATRE  

  THEATRE OF BARTER

IMMEDIATE THEATRE 

PAOR THEATRE 

وشیوه های تئاتر خیابانی آگوستویوال که به 5 دسته تقسیم می شود: 

تئاتر مجسمه  _ تئاتر شورایی _ تئاتر روزنامه ایی _ تئاتر پنهان _ تئاتر جوکر، و اما شیوه های سرگرم کننده گان که همیشه در فضای باز اجرا می شود. 

مثل کارناوال، تئاتر فضای باز وشیوه ایی که بسیار متداول و شناخته شده است مثل تئاتر چریکی. 

 

 

 

 

پ.ن: اگه دوستان در هر کدام از شیوه ها اطلاعات بیشتری دارند در اختیار ماهم بزارد خوشحال میشیم. 

در پست بعدی درباره ی چندتا از آنها مفصل خواهم گفت.